سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • Slide1
  • Slide2
  • Slide3

گیاهان با استفاده از عمل فتوسنتز دی اکسید کربن را که برای انسان گازی بسیار مضر است از هوا می گیرند و به جای آن از خود اکسیژن منتشر می کنند.اکسیژنی که ما تنفس می کنیم و منبع اصلی حیات ماست محصول اصلی فتوسنتز است.

حدود 30 در صد اکسیژن جو را گیاهانی که در خشکی می روید و هفتاد در صد آن را تکسلولی ها تصفیه تامین می کنند.

فتوسنتز فرآیندی بسیار پیچیده است و دانشمندان هنوز آن را بطور کامل نمی شناسند یا با چشم غیر مسلح نمی توانند آن را ببینند.فتوسنتز فرمول های شیمیایی بسیار یچیده ای دارد و گیاهان میلیون ها سال است که غذای خود و سایر موجودات روی زمین را تامین می کنندوقدرت فتوسنتز با میزان اکسیژنی که تولید می شود قابل مقایسه است بیشترین مقدار اکسیژن در زمان صبح یعنی زمانی که تابش خورشید بسیار متمرکز است در سپیده دم برگ ها شروع به عرق می کنند و فتوسنتز بیشتر می شود و در زمان ظهر با افزاریش دما تعریق بیشتر و این فرآیند برعکس می شود و سرعت فتوسنتز کمتر می شود و در هنگام شب دما پایین می آید و تعریق کمتر و گیاه به خواب می رود.

در سوره التکویر آیه 17 و 18 به خوبی به عمل فتوسنتر گیاهان اشاره شده است:

وَاللَّیْلِ إِذَا عَسْعَسَ ?17?وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ ?18?

سوگند به شب چون پشت گرداند (17)سوگند به صبح چون دمیدن گیرد (18)

فتوسنتز نقش حیاتی در زندگی موجودات بروی زمین دارد و می توان گفت که اگر فتوسنتزی در کار نبود هیچ موجودی در روی کره زمین در کار نبود و فتوسنتز توسط ماده سبز رنگی بنام کلروفیل در گیاهان انجام می گیرد.

در سوره النعام آیه 99 نیز در مورد سبزینه این گونه نوشته شده است:

و اوست کسى که از آسمان آبى فرود آورد پس به وسیله آن از هر گونه گیاه برآوردیم و از آن سبزى خارج ساختیم که از آن دانه‏هاى متراکمى برمى‏آوریم و از شکوفه رخت‏خرما خوشه‏هایى است نزدیک به هم و [نیز] باغهایى از انگور و زیتون و انار همانند و غیر همانند خارج نمودیم به میوه آن چون ثمر دهد و به [طرز] رسیدنش بنگرید قطعا در اینها براى مردمى که ایمانمى‏آورند نشانه‏هاست

عکس های زیبا از قرآن کریم




      

آهـن

« و آهن را نازل کردیم. در آن نیروئی فـوقالعاده زیاد و بـهـره وریـهـائی بـرای مـردم وجـود دارد».

نکات آیه: 1ـــآهن نازل شده. 2ــ نیروی موجود در آهن فوق العاده زیاد است. 3 ــ انسان از آهن بهره وری دارد.

1ــ آهن نازل شده:

آهن چگونه و از کجا نازل شده؟

آهـن و عناصر اصلی دیگر هر کدام در دمای مشخصی درست می شوند. آهن از جمله عناصری است که در ستاره های خیلی بزرگ تر از خورشید درست می شود، برخی از عناصر نیز درگرمای پس از انفجار اولیه درست شده اند.

1ــ وقـتی کشش نیروی ستاره ماده ستاره را به مرکز می کشد و فشرده می کند، فاصله میان ذرات تنگ و تنگتر می شود، و الکترونها بحالت تحلیل در می آیند و بهم نزدیک نمی شوند، و این باعث می شود که دما بسرعت بالا برود. هنگامیکه دمای گرما به بالای 170 میلیون درجه می رسد یکسری امتزاجهای جدید آغاز میشود. هسته های هـلیومی ذوب می شوند و عناصر سنگین تری را درست می کنند کـه در وحله اول کربن و اکسیژن است. (و در گرما و مرحله پیش تر از آن هیدروژن به هلیوم تبدیل می شود. و همینطور با بالا رفتن دمای گرما به درجه معینی، بترتیب عناصرسنگینتر و پیچیده تری درست می شوند).

2ـــ وقتی نـیـروی جاذبه دمای عنصر کـربن را به 700 مـیـلـیـون درجه میرساند امتزاج جدیدی آغاز می شـود کـه کـربن به نئـون و منیزیم تبدیل می شـود. در قشرهای بیرونی تر آن که دمای حرارت کمتر است تبدیل هـلـیوم به کـربن و هیدروژن بههـلـیوم ادامه پیدا می کند.

3ـــ وقـتـی دمـای حـرارت در مـرکز هـسـتـه به یک و نـیم مـیلیارد درجه می رسد اتمهای نئون آغاز به ذوب شدن می کنند و اکسیژن و منزیم بیشتری راایجاد می کنند.

 

4ـــ وقـتی دمای حرارت بالای دومیلیارد می رسد اتمهای اکسیژن بهم فشرده تر ذوب می شـونـد و به سیلیکـون و گـوگـرد تبدیل می شوند. این عـناصر بوسـیـلـه قـشرهای عـناصر متحد الـمرکز اکسیژن، نئون، کـربن، هـلـیـوم وهیدروژن احاطه شده اند.

5ــ فـشـار نـاشـی از اضـمـحـلال هـسته ای دمای حرارت را بالای 3 میلیارد درجه بالا می برد و در مرکزِ فـشـرده شـده، سیـلـیکون و گوگرد را به کره ای از آهـن تـبدیل می کند که تـقـریباً 1.44 جـرم خـورشـیـد می شود. به دلـیل ساختمان هسته ای آهن که اجازه نمی دهـد اتـمـهـا ذوب و مـضـمـحل شوند و عنصر سنگین تری درست شوند، این آخرین واکنش است کهمی تواند در مرکز ستاره رخ بدهد.

6ـــ وقتی امـتـزاج در داخـلی تـریـن بخـشـهای ستاره تمام می شود آخرین مرحله جاذبه (جذب) آغـاز می شود. هـسـتـه آهـن در مرکز سـتاره  خــود را با سرعتی معادل 70000 کـیـلـومـتـر در ثانیه جمع می کند. درجه حرارت تا صد میلیارد درجه بالا می رود. هـسته های آهن چنان بهم فشرده می شوند که در هم مضمحل می شوند. این گـرمـای تـصــور نکـردنی انـدازه هـای بـسیار زیادی از نوترون تـولید می کند که فعلاً در وسط ستاره محصور هستند. ماده در این حرارت به آخریـن حـد تـراکـم خـود رسـیده و بیش از این نمی تواند فشرده بشود. نیروی دفع میان هسته ها بیشتر از نیروی جاذبهمی شود.

7ـــ پس زنی از جانب مرکز سـتاره، ماده را از مرکز ستـاره در موج انفجار پرتاب می کند. در پرت سازی آنرا از میان قشر سیلیکون سرازیر می کند که آنرا گرم کرده و بخشی از هـسته هـای آنرا مضمحل می کند و ایزوتوپهای رادیواکتیوی نیکل و عناصر سنگـیـن تر دیـگـری را درسـت می کند. موج انـفـجـار در حینی که به بیرون سفر می کند به درست کردن عناصر جدید دیگری ادامه می دهد. ستاره منفجر می شود و در فضا پخشمی شود.

به این ترتیب آهـن در ستاره هـا و در حرارت بالای 3 مـیـلـیارد درجه تـولید می شود و با انفجار ستاره در هستی پراکنده می شود. و به این ترتیب نیز آهـن از آسـمان به زمـیـن نازل شده است.

آهـن بیش از یک سـوم از مـواد زمین را تشکیل می دهد.  بیش از 99 درصد آن در درون زمین است. بمیزانیکه از مرکز زمین رو بـطـرف سـطح می آیـیم درصـد آن کـم و کـمـتـر می شـود. آهـن مـوجـود در قشر خارجی زمین حدوداً 5 یا 6 دهم درصد کل آهن زمین است.

2ــ نیروی موجود در آهن فوق العاده زیاد است:

چنانکه آیه مطرح کرده "نـیـروی مـوجـود در آهـن فوق العاده زیاد" است. برای درست کردن یک ذره آهن نـیـروئـی بیش از چهار برابر نیروی موجود درمنظومه شمسی" مورد نیاز است.

3ــ انسان از آهن بهره وری دارد:

هموگلـوبین در خـون انـسـان و خـیـلی از حیوانات دارای آهن است. همینطور ماده سبز در اکثر گیاهان دارای آهن است. و بدون آهـن حیات نیز نمی توانست بوجود بیاید.

قران